2024-12-06 | Warzywa

Ile kosztuje otwarcie restauracji?

Koszt otwarcia restauracji w Polsce może wynosić od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów złotych. Na ostateczną cenę wpływają takie czynniki jak lokalizacja lokalu, czy rodzaj serwowanej kuchni. Bez wątpienia to jednak nie wszystko, co należy brać pod uwagę. Jakie jeszcze elementy należy uwzględnić, chcąc otworzyć lokal gastronomiczny? Ile to finalnie kosztuje? I skąd wziąć na to fundusze? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Co wpływa na cenę otwarcia restauracji?

Na cenę otwarcia restauracji wpływa szereg różnych czynników. Podzielić je można na dwie główne grupy – koszty początkowe i operacyjne. Pierwsze z nich mają związek z adaptacją lokalu, a drugie z tym, aby móc rozpocząć przyjmowanie klientów. Ich wysokość również zależy np. od wyboru lokalizacji restauracji – koszt lokalu jest znacznie wyższy w centrach miast niż w mniejszych miejscowościach czy na obrzeżach. Nie bez znaczenia jest także wybór warunków użytkowania lokalu – cena zakupu lokalu będzie znacznie wyższa na początku niż jego wynajem.

Jednorazowe koszty otwarcia restauracji

Start restauracji wiąże się z kosztami, które są nieuniknione i dobrze być na nie przygotowanym. Koszty te uwzględniają m.in.:

  • Projekt – jeśli lokal nie był wcześniej dostosowany na potrzeby restauracji, należy liczyć się z kosztem związanym z opracowaniem projektu wnętrza i kuchni. Projekt powinien uwzględniać przepisy sanitarne oraz łączyć aspekty funkcjonalne, estetyczne i operacyjne.
  • Wyposażenie – zakup sprzętu gastronomicznego (np. pieców, lodówek, zmywarek) to jedna z największych inwestycji na starcie. Koszt zależy od wielkości restauracji i rodzaju serwowanej kuchni. Należy doliczyć też cenę pozornie drobnych rzeczy jak np. naczynia oraz wyposażenia sali: stoły, krzesła, lady. Na początek trzeba również ponieść koszt instalacji technicznych, czyli wentylacji, klimatyzacji oraz oświetlenia. Nie można zapomnieć o ujęciu w kosztach kas fiskalnych, systemu POS dla restauracji oraz monitoringu.
  • Licencje i pozwolenia – chcąc otworzyć restaurację, należy liczyć się także z poniesieniem kosztów odpowiednich dokumentów. To np. uzyskanie pozwolenia sanitarno-epidemiologicznego oraz opłaty za inspekcje i pozwolenia na działalność gastronomiczną. Jeśli w menu restauracji przewidziane są alkohole, trzeba również uiścić opłatę za koncesję na sprzedaż alkoholi.

Koszty operacyjne po otwarciu restauracji

Koszty operacyjne to wydatki związane z możliwością przyjęcia pierwszych klientów i dalszym prowadzeniem restauracji. Obejmują utrzymanie lokalu, opłaty za media (woda, prąd, gaz), czynsz, ubezpieczenia oraz inne stałe koszty konieczne do funkcjonowania. To m.in:

  • Koszty surowców – to wydatki na produkty spożywcze potrzebne do przygotowania dań i napojów oferowanych w menu. Ważny jest tutaj regularny dostęp do świeżych produktów, który zapewnia np. hurtownia warzyw i owoców. Możliwość długoterminowej współpracy z dostawcami ułatwia planowanie budżetu. Kluczowe jest także kontrolowanie relacji kosztów surowców do przychodów (tzw. food cost), który zwykle wynosi około 25-35%. Optymalizacja polega na negocjowaniu cen z dostawcami, unikanie strat oraz efektywne planowanie zamówień.
  • Koszt zatrudnienia personelu – to składnik kosztów obejmujący pensje pracowników (kucharzy, kelnerów, barmanów, menedżerów), składki ZUS oraz inne świadczenia. W gastronomii stanowi on jedną z największych pozycji budżetowych i często sięga 20-30% przychodów restauracji. Ważne jest optymalizowanie grafiku pracy w zależności od ruchu.
  • Koszty marketingu i promocji – obejmują działania mające na celu przyciągnięcie klientów. Zalicza się do nich m.in. stworzenie strony internetowej, promocja w mediach społecznościowych, wydruk materiałów reklamowych, organizacja akcji promocyjnych. W zależności od budżetu może to być też współpraca z influencerami. Początkowo koszty te mogą być wyższe, aby zbudować świadomość marki, a później ich poziom zależy od strategii długoterminowej.

Ile kosztuje otwarcie małej restauracji?

Przyjmuje się, że mała restauracja to lokal o powierzchni od 50 do 100 m², z liczbą miejsc siedzących do 30. Mała gastronomia to przeważnie lokale z ograniczonym menu, np. kuchnią tematyczną. Szacunkowy koszt otwarcia kształtuje się między 150 000 – 500 000 zł. Składa się na to m.in. koszt wynajmu (od 4 000 do 12 000 zł za miesiąc (z kaucją), jak też adaptacja lokalu do określonych potrzeb, np. remont i aranżacja (od 50 000 do 150 000 zł). Koszty obejmują też wyposażenie kuchni, czyli urządzenia gastronomiczne (od 50 000 do 150 000 zł) oraz meble i wyposażenie sali: stoły, krzesła i oświetlenie (od 20 000 do 50 000 zł). Do tego dochodzi zatrudnienie personelu i jego szkolenie (od 10 000 zł do 20 000 zł). Pamiętać należy także o kosztachmarketingu na start, czyli stronie internetowej, mediach społecznościowych i innych promocjach (od5 000 do 15 000 zł)

Ile kosztuje otwarcie dużego lokalu?

Za dużą restaurację uznaje się lokalo powierzchni od 200-500 m². Może on pomieścić nawet 150 osób. Koszt otwarcia takiej restauracji może wahać się między 300 000 do nawet kilku mln zł, w zależności od standardu. Duży lokal wymaga profesjonalnego wyposażenia kuchni (od 150 000 do 400 000 zł), często mebli i dekoracji premium (od 50 000 do 200 000 zł). Duże restauracje oferują bogate i zróżnicowane menu, co wiąże z zatrudnieniem większego zespołu, co na starcie może wymagać wyższych kosztów (od 50 000 zł wzwyż). Większa restauracja to też większe nakłady na reklamę i branding na starcie, co może kosztować od ok. 20 000 do nawet 50 000 zł.

Źródła finansowania otwarcia restauracji

Otwarcie restauracji wymaga znacznego kapitału początkowego, którym przedsiębiorca nie zawsze dysponuje. Istnieją jednak źródła finansowania, które mogą pomóc w realizacji tego przedsięwzięcia. Oto najczęstsze opcje:

  • Kredyt bankowy –aby uzyskać kredyt na rozwój działalności gospodarczej, konieczne jest przedstawienie biznesplanu restauracji i zabezpieczeń. Bank może też wymagać wkładu własnego, często w wysokości 20-30% inwestycji. Zaletą tej formy finansowania jest możliwość uzyskania kwoty potrzebnej na prowadzenie działalności, jak też stały harmonogram spłat ułatwiający planowanie finansowe.
  • Dotacje i granty –stanowią cenne wsparcie dla początkujących przedsiębiorców planujących działalność w branży gastronomicznej. Wśród dostępnych form wsparcia warto wymienić np. dotacje z Urzędu Pracy, czyli bezzwrotne środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Można także skorzystać z dotacji unijnych. Każde województwo w Polsce ma własne programy wsparcia finansowanego z tych funduszy. Są to m.in. Regionalne Programy Operacyjne (RPO), LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) czy funduszy na wsparcie przedsiębiorczości w sektorach turystyki i gastronomii. Warto wspomnieć także o funduszach dla młodych przedsiębiorców, czyli programach wspierających start-upy.
  • Crowdfunding –to inaczej finansowanie społecznościowe, czyli zbieranie środków na platformach crowdfundingowych w zamian za nagrody, udziały lub inne benefity. Jest to dobra możliwość promocji restauracji jeszcze przed jej otwarciem, wymaga jednak starannie zaplanowanej kampanii marketingowej.

Na koniec warto wspomnieć, że istnieją programy rządowe, które umożliwiają pozyskanie dotacji w ramach kredytu. Projekt polega na tym, że przedsiębiorca otrzymuje pożyczkę z BGK na niemal zerowe oprocentowanie. To dobre rozwiązanie jeżeli przyszły właściciel restauracji potrzebuje większej gotówki, a nie chce wiązać się umową na wysokie oprocentowanie.

Prognoza zwrotu inwestycji

Prognoza zwrotu inwestycji w restaurację zależy od lokalizacji, rodzaju kuchni, kosztów początkowych i strategii marketingowej. Dlatego warto zastosować analizę SWOT, czyli narzędzie pozwalające ocenić wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na działalność restauracji. Dzięki analizie tej można określić mocne i słabe strony restauracji, jak też ocenić szanse rozwoju oraz zagrożenia, które mogą negatywnie wpłynąć na działalność. Mocne strony należy rozwijać i komunikować to klientom, aby budować przewagę konkurencyjną. Jeśli analiza wskaże słabe strony restauracji, warto stworzyć plan działań naprawczych.

Aby obliczyć, po jakim czasie inwestycja w otwarcie restauracji się zwróci, należy przeprowadzić analizę okresu zwrotu inwestycji (ang. Payback Period). W tym celu należy zsumować wszystkie wydatki poniesione w związku z otwarciem restauracji. To wspomniane koszty remontu, wyposażenia, marketingu i reklamy, wszelkie opłaty administracyjne, licencje i zezwolenia. Następnym krokiem jest obliczenie średniego miesięcznego zysku operacyjnego, tj. różnicy między przychodami (ilość klientów x średni rachunek), a kosztami operacyjnymi (opłaty czynszowe, wynagrodzenia pracowników, koszty surowców, reklamy). Podzielenie całkowitego kosztu inwestycji przez średni zysk operacyjny (warto tu uwzględnić też np. sezonowość restauracji, nową konkurencję, inflację) pokaże liczbę miesięcy, czyli prognozowany czas zwrotu inwestycji.

Podsumowanie

Otwarcie restauracji jest wyzwaniem, ale przy odpowiednim planowaniu i realizacji, może być także bardzo satysfakcjonującym przedsięwzięciem. Kluczowym aspektem jest szczegółowy biznesplan, który powinien uwzględniać możliwości i prognozy finansowe, odpowiednią strategię marketingową i analizę rynku. Koszty otwarcia restauracji w dużej mierze zależą od jej lokalizacji, wielkości i profilu, z czym wiąże się zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Ważna jest też grupa docelowa przedsięwzięcia i jej preferencje kulinarne.